Reitin pituus on 8,2 km. Juoksualusta on pääosin polkua, Osa matkasta- varsinkin vauhdikkaat alamäet – ovat metsäteitä. Ylämäet ovat vastaavasti hitaampia ja teknisempiä. Lähtö ja kisakeskus on Saaren kansanpuiston Suujärven puolella.

Reitti kiertää ensin 3km pituisen luontopolun Suujärven ympäri ja sen jälkeen noustaan Kaukolan kylän suuntaan metsäkoneen uria, polkuja ja metsäteitä pitkin. Kaukolan kylästä noustaan Kaukolanharjulle ja loppumatka tullaan Ilvesreittiä näkötornille.

Maali on näkötornin juurella Edelfeltin muistomerkin kohdalla. Nousumetrejä kertyy 150, joten haastetta riittää!

Lähtö: Saaren kansanpuiston kioskin luona, josta juostaan leveätä hiekka/metsätietä.

0,85 km: siirrytään rantapolulle (käännös vasemmalle)

1,3 km laavu/nuotiopaikka, jonka jälkeen käännytään loivasti oikealle

1,6 km tiukka käännös oikealla ja aletaan juosta harjun päällä. Määrlammi näkyy vasemmalla, Suujärvi alkaa näkyä oikealla

1,8 km: siirrytään merkitylle polulle

2,0 km polkujen risteys, jatketaan vasemmanpuoleista polkua harjun päällä.

2,9 km TIEN YLITYS. (Varovaisuutta) Juostaan tien vasenta reunaa 50m ja siirrytään tien toiselle puolelle. Nyt alkaa tiukka pätkä: 500m metsäkoneuraa ylös ja alas ja vielä uudelleen ylös. Metsäkoneen jäljiltä ura on pehmeä.

3,5 km polulta metsätielle. Jatketaan polkua Kaukolantien suuntaisesti (ei mennä Kaukolantielle)

3,9 km Kaukolantien ylitys ja HUOLTO, jonka jälkeen jatketaan luotisuoraa rajaa ja polkua 400m

4,3 km Käännytään traktoriuralle, jota jatketaan aina peltotielle (Ternimäente) saakka.

5 km. Sähköpylvään jälkeen taas polulle

5,2 km metsätietä pitkin Kaukolantielle saakka, josta käännytään oikealle

reilut 50 m tien reunaa ja puomin ohi hiekkatielle

5,7 km. Uusi reitti alkaa: hyvä alamäki, mutta käännytään vasemmalle polulle. Kaunista polkua jatketaan 300m

6 km: Käännytään oikealle alamäkeen. Lasketellaan parisataa metriä

6,2 km Käännytään vasemmalle polulle ja noustaan polkua ja tietä aina Alikyläntielle saakka

6,5 km: Alikyläntietä oikealle ja tietä pitkin 600m

7,1 km Ilvesreitti alkaa, käännös oikealle – jatketaan tietä pitkin

7,4 km Tässä tarkkana: Ilvesreitin polkuosuus alkaa – polku kääntyy oikealle

7,5 km pahin ylämäki – älä tuhlaa kaikkia paukkuja, sillä matkaa on Kaukolanharjua pitkin vielä 700m

8,2 km. Näkötorni. Maali. Nyt voi huokaista ja palailla lähtöalueelle

Huom!

Polkuosuudet ovat paikoin kapeita, joten siellä ohitukset ovat hankalia. Kannattaa hakea asemat leveämmillä kohdilla (niitäkin riittää)

Varovaisuutta: Poluilla on juuria ja kiviä, joten kannattaa katsoa jalkoihin. Hyvät jalkineeet antavat lisäturvaa. Jos ei ole kiirettä, niin kannattaa katsella maisemiakin.

Siisteyttä: Älä jätä roskia luontoon (Huollossa on roskis, samoin kisakeskuksessa)

Lataa tästä kelloon GPX reitti.